Lake Tekapo en Dunedin - Reisverslag uit Te Anau, Nieuw Zeeland van Willem en Marga Gresnigt - WaarBenJij.nu Lake Tekapo en Dunedin - Reisverslag uit Te Anau, Nieuw Zeeland van Willem en Marga Gresnigt - WaarBenJij.nu

Lake Tekapo en Dunedin

Door: Willem

Blijf op de hoogte en volg Willem en Marga

25 Oktober 2015 | Nieuw Zeeland, Te Anau

De reis van Windwistle naar Lake Tekapo was bijzonder. Prachtig weer, het was echt lente, bijzondere uitstapjes. Wandeling gemaakt in Peel Forest, parkgebied bij Mayfield, met de reuze bomen en het dal van de Rangitata river ingereden. Je komt dan niemand meer tegen anders dan herten, schapen en een boer.
In geraldine hebben we heerlijk geluncht en de route vervolgt naar Tekapo. Heel afwisselend landschap, tussen de heuvels en in de dalen van rivieren waarbij je hele rustige dorpen treft en vooral veel natuur.
In Lake Tekapo hadden we voor 2 nachten een lodge gelegen vlak bij het meer met geweldige uitzichten op het turquoise blauwe meer en de hoogste besneeuwde toppen van de NZ Alpen. Goede temperatuur maar heel wisselend weer. De ene dag veel wind en zwaar bewolkt en de andere dag stralend rustig weer. Hier diverse schitterende wandelingen gemaakt en uiteraard het meest bekeken kerkje bezocht in NZ, " Churchill of the Good Shepherd". We keken vanuit onze lodge hierop uit en van 's morgens vroeg tot 's avonds laat komen de bezoekers hier. De sterrenhemel, die hier het helderst is van de hele wereld, ' s avonds bewonderd met de app " Sky stars" en alles blijkt te kloppen.
De volgende ochtend verder getrokken naar Dunedin. Een reis van 320 km. dwars door de uitlopers van de Alpen, de snelstromende rivieren, de talloze meren en energie centrales (witte steenkool) en niet te vergeten de zalmvangst lokaties. Hier wordt veel op zalm gewist die volop in de natuur aanwezig is. Nu dat is smullen voor ons! Een geweldige tocht waarbij ook nog de oudste rotstekeningen van de Maori's hebben bekeken. In de stad Oamaru voornamelijk het prachtige Victoriaanse gedeelte bewonderd en gegeten in het beste restaurant bij het station. Hier proefje al de Schotse ruige invloeden!
Tijdens de tocht langs de oostkust de Moeraki Boulders bewondert. Ronde rotspartijen die op het strand liggen alsof het hele grote kogels zijn.
Na een intensieve dag via Dunedin naar onze lodge op het schiereiland Otago Peninsula. Hier zaten we pal aan een baai, bijna op zeeniveau, in de helling van de rotsen, van een ieder verlaten, waarbij de bagage met een helling liftje naar beneden en naar boven gebracht moest worden. 'S Avonds lekker het open haardje aan (3 nachten hier gebleven) en dan midden in de natuur slapen. Wat een avontuur was dit! Hier hebben we oog in oog gestaan met diverse zeehonden/leeuwen, de albatrossen zien zweven maar geen pinguïns ontmoet. Heerlijke strand- en natuurwandelingen gemaakt. Dunedin is niet onze stad. Het lijkt alsof je in deze universiteitsstad in Schotland zit. De mensen zijn slordig gekleed, leven nog in de 60/70'er jaren en drinken veel. De architectuur is niet om aan te zien in deze stad. Wat hebben ze mooie plekken verkracht!!!
Nu zijn we na een dagtrip aangekomen in Te Anau, aan de oostzijde in de nabijheid van de fjorden, waar we drie nachten blijven. Daarvan twee nachten in een B&B bij een old farmer en een nacht aan boord van de "Southern Secret" voor de tweedaagse cruise over de Doubtful Sound. Tijdens onze reis hebben we nog een whisky tentoonstelling bezocht en hebben we de " Presidential road Gore - Clinton" over 44 km gereden. Dit was pure toeval dat ze dit zo hebben kunnen benoemen vanwege enkele beroemde mensen uit het verleden.
We gaan nu weer op stap en ik hou jullie verder op de hoogte vanuit het nu kille NZ.
Veel liefs van Willem en Marga

• 26 Oktober 2015 - 00:31

Pierre & Sjannie:

Waaaaaauw....... Wat is de Aarde toch mooi he???????? Wat heerlijk dat jullie de lente meemaken..... In nederland na 1 week grijs en miezerig weer vandaag een schitterende herfstdag...mooi zonnetje, prachtige herfstkleuren en alle inwoners van nederland leken wel buiten te zijn.
    Leuk jullie verslag te volgen.... Enne...... Pas op de fiets...eh auto he????

• 26 Oktober 2015 - 10:09

Rolanda En Harry:

Hoi,
    Tjeetje, dat klinkt allemaal goed.
    Zo te lezen hebben jullie veel afwisseling door de dag heen.
    Lekkere warme kleding is denk ik ook nodig????.
    Nog veel reisplezier en zonnige groetjes vanuit Harmelen

• 26 Oktober 2015 - 12:14

Arie Gresnigtendag:

Heerlijk om te lezen Wim en Marga. Zou zeker aankomende zaterdag de rugby finale van The Old Blacks gaan bekijken in een Pub ofzo. Wij zijn bij Sarah in Engeland en hebben dat ook gedaan....Cheers! Rusten jullie ook? Heel veel plezier de komende tijd.
    Liefs Arie en Marian.

• 26 Oktober 2015 - 16:31

Joke En Frans:

Hoi Marga en Willem,
    Erg leuk om jullie reis zo mee te beleven en we zien waar jullie zitten, kunnen we ons alles bij voorstellen!!
    Het wisselende weer zal naarmate jullie noordelijker gaan steeds beter worden. Veel liefs en keep up the good work!!

• 27 Oktober 2015 - 14:17

Ank En Nol Gresnigt:

Leuk jullie belevenissen te kunnen lezen en te volgen Willem en Marga!
    Het is een hele onderneming als ik het zo lees.
    Geniet er van en doe voorzichtig.
    Groetjes vanuit Lisserbroek

• 28 Oktober 2015 - 15:17

Hennie:

Ik lees dit verslag in een kale huiskamer en zit op een tuinstoel de stukadoor is bezig,het is wel ruimtelijk.
    En dan dit verslag,ja dat is echt genieten,heel veel plezier en geniet ervan.
    Liefs Aad en Hennie

• 28 Oktober 2015 - 23:28

Chiel En Ada:

Hallo Wim en Marga wij lezen met plezier jullie verslagen ,hel lijkt ons een prachtige ervaring,
    Geniet er maar van.
    Wim het is bij jullie al 29 oktober dus Hartelijk Gefeliciteerd met je verjaardag.

groeten Chiel en Ada

• 29 Oktober 2015 - 16:43

Frans:

blijf genieten en verrast worden. gefeliciteerd.

• 29 Oktober 2015 - 22:06

Vonny Van Vaerenbergh:

Hoi Wim en Marga,
    Allereerst nog van harte gefeliciteerd. Toch nog te laat , maar volgens de Europese tijd op tijd. We blijven julie volgen. Geweldige reis zijn jullie aan het maken.
    Liefs Arthur en Vonny

• 29 Oktober 2015 - 22:31

Tilly:

Hoi Marga en Willem,
    Wat leuk om jullie verslag te lezen en zo op de hoogte te blijven van jullie prachtig prachtige reis.
    Hartelijk gefeliciteerd met je verjaardag Willem!! Ook namens Jan. Hij is morgen jarig.
    Liefs van Tilly